Siedem firm walczy o kontrakt na nowe ekrany dźwiękochłonne przy A1 w Łódzkiem

Przy autostradzie A1 w województwie łódzkim pojawią się nowe bariery dźwiękochłonne, mające na celu redukcję hałasu komunikacyjnego w tym regionie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na ich budowę, co jest odpowiedzią na wyniki przeprowadzonych analiz środowiskowych.
Nowe bariery dźwiękochłonne na autostradzie A1
W odpowiedzi na przetarg ogłoszony przez GDDKiA, zaproponowano siedem ofert przez różne przedsiębiorstwa. Przedmiotem zamówienia jest budowa ekranów dźwiękochłonnych między węzłami Łódź Północ i Łódź Południe. Dzięki nim ma zostać zredukowany poziom hałasu, który przekracza obecnie dopuszczalne normy.
Wyniki analizy porealizacyjnej
Przeprowadzone analizy po zakończeniu budowy autostrady A1 wykazały, że poziom hałasu w kilku miejscach przekracza normy. Władze województwa łódzkiego podjęły decyzję o konieczności wdrożenia dodatkowych środków ochrony akustycznej. W związku z tym zlecono budowę nowych oraz rozbudowę istniejących barier.
Działania związane z redukcją hałasu
Rok 2023 przyniósł szczegółowe pomiary hałasu, które potwierdziły przekroczenie dopuszczalnych wartości w wybranych lokalizacjach. Obowiązki związane z ograniczeniem uciążliwości akustycznej zostały nałożone na zarządcę drogi przez organy samorządowe, co spowodowało konieczność inwestycji w nowe technologie ochronne.
Zasięg i szczegóły inwestycji
Planowana inwestycja obejmuje budowę nowych ekranów na dystansie około 1,5 km oraz rozbudowę istniejących na długości ponad 2,5 km. W niektórych miejscach istniejące ekrany zostaną podniesione z 4 do 6 metrów. Decyzje te wynikają z analizy miejsc szczególnie narażonych na hałas, wskazanych przez lokalne władze.
Kompleksowość realizacji projektu
Projekt wymaga przeprowadzenia szeregu działań, które obejmą demontaż starych i montaż nowych barier, modernizację systemu odwodnienia oraz przekształcenia w infrastrukturze drogowej. Konieczne będzie także usunięcie i ponowne zamontowanie znaków drogowych oraz tablic informacyjnych.
Harmonogram prac budowlanych
Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą planowane jest jeszcze na bieżący rok. Całość prac budowlanych, łącznie z etapem projektowym, ma zostać zakończona w przeciągu 19 miesięcy od momentu podpisania umowy. Ostateczny odbiór inwestycji przewidywany jest na rok 2027, co uwzględnia dodatkowy czas na badanie skuteczności ochrony akustycznej.