Historia legendarnej linii tramwajowej 46: od Łodzi przez Zgierz do Ozorkowa

Podróż odbywała się na dystansie 35 kilometrów i 244 metrów, a jej czas trwania wynosił 118 minut. W trakcie jazdy, tramwaj zatrzymywał się na 59 przystankach. To była linia tramwajowa numer 46, uznawana za najdłuższą w Polsce i jedną z najdłuższych w Europie. Przez ponad sto lat funkcjonowania, linia ta stanowiła kluczowe połączenie pomiędzy Łodzią, Zgierzem a Ozorkowem. Jednak ostatni tramwaj zakończył swą podróż na tej trasie 2 lutego 2018 roku. Powodem zakończenia działalności linii „46” był degradujący stan torowiska oraz trakcji poza granicami Łodzi. Mimo to, pojawiają się szanse na reaktywację tej legendarnych linii, choć w bardziej skromnej formie.
Tramwaj o numerze 46 kursował pomiędzy Ozorkowem a Łodzią od 9 kwietnia 1922 roku aż do 2 lutego 2018 roku. Była to najdłuższa linia tego typu nie tylko w kraju, ale również w Europie, mierząca ponad 35 kilometrów długości.
Kilka tysięcy pasażerów korzystało z tej formy transportu codziennie. Jednak na początku 2018 roku podjęto decyzję o likwidacji linii „46”, a głównym czynnikiem przeważył kiepski stan torowiska i trakcji poza granicami Łodzi. W ostatnim roku swojego istnienia, tramwaje poruszające się po trasie na terenie miasta Zgierz i następnie przez gminę Zgierz do Ozorkowa, mogły osiągać prędkość jedynie do 15 kilometrów na godzinę. Pasażerowie podczas jazdy czuli się jak na niestabilnym morzu – tramwaj był niewygodny, trząsł się i bujał.
Dość często miało miejsce wykolejenie pojazdów oraz zrywanie zużytej sieci trakcyjnej, co stanowiło poważne zagrożenie dla życia i zdrowia podróżujących.
Po zamknięciu linii tramwajowej, mieszkańcy Zgierza, gminy Zgierz oraz Ozorkowa korzystali z usług autobusu numer Z46 przez okres około dwóch lat. Następnie obsługą przewozu pasażerów do Ozorkowa zajęła się linia autobusowa numer 10, której operatorem były Miejskie Usługi Komunikacyjne w Zgierzu.